Ett tydligare DSDS dras med en otydlighet kring sajtens inriktning som kommer av ett mångårigt kommunikationsglapp. Denna otydlighet kommer framöver arbetas bort. DS fokuserar på en bred uppsättning minoriteter. Detta syfte har återfunnits i texter som har existerat i skymundan och som jag, webmaster David, inser har kommunicerats dåligt. Samtidigt har sajten haft en slående och suggestiv inramning som utan vägledande kontext har antytt förbjudet och hårt sex. Att det egentliga syftet inte har kommunicerats väl samtidigt som sajtens inramning har varit starkt antydande har varit olyckligt, eftersom det verkar ha skapat en stor oklarhet kring DS' inriktning. I denna oklarhet verkar det som att olika personer skapar egna uppfattningar om vad DS' inriktning är. Bland utomstående verkar det vara vanligt med uppfattningen att DS handlar om förbjuden sex. Bland de som varit medlemmar länge verkar det inte vara ovanligt med uppfattningen att DS' inriktning är begränsad till deras egna gruppidentitet och sådant som syns mest. Situationen har lett till förvirring och frågor i stil med: Varför tillåts personer som inte tillhör den specifika gruppen X? Varför blir vissa upprörda när jag utgår från att alla är Y? Varför ska inte alla ha Z som gemensam identitet? Otydlighet kan göda osäkerhet, med kulmen i regelrätta konspirationsteorier kring vad som "egentligen" är drivkraften bakom DS. Allt detta kan ses som en konsekvens av att DS' inriktning inte varit tillräckligt tydlig. Jag, webmaster David, kommer framöver arbeta bort denna otydlighet. Den huvudsakliga målgruppen är marginaliserade minoriteter avseende sexualitet och kön. Exempel på minoriteter är fetischister, sadomasochister, crossdressers och andra queera och normbrytande grupper. Dessa kan skapa identitet och verka genom olika kulturströmningar, exempelvis kinkykultur, läderkultur, queerkultur eller de många separata småkulturer som bildats kring olika fetischer och andra begär. Att detta är den huvudsakliga målgruppen är liktydigt med ett mångfaldsideal: Genom att DS är en frizon för minoriteter så ges dessa en plats och därmed vägs bristen på samhällelig mångfald upp något. Arbetet med att lyfta marginaliserade grupper och att arbeta för mångfald är två sidor av samma mynt – det som skiljer är semantik. DS är i sin kärna starkt sexualpolitiskt. Vad innebär det då att vara en marginaliserad minoritet? Olika personer som bryter mot olika normer behöver inte erfara samma förtryck. En person som skiljer sig från det traditionella i avseendet att hen gillar analsex är inte utsatt för samma strukturella förtryck som en person som sedan ung ålder lever med en sexualitet bortom könsorienteringsnormen eller en identitet bortom cisnormen. DS vurmar för de marginaliserade minoriteterna. Att tillhöra en marginaliserad minoritet innebär ofta att det sedan ung ålder har funnits ett starkt skav mellan ens sexualitet eller identitet och omvärlden, vilket gjort att man kanske blivit exkluderad från samhället, från relationer och från sociokulturella sammanhang på väldigt kännbara sätt. Detta kanske har lett till depression, ensamhet, alienering, skam, våldsutsatthet eller tankar om suicid. Dessa är de som allra mest behöver en validerande social kontext. Detta är huvudfokus för DS. En något annan grupp är personer med något mer normföljande sexualiteter och identiteter, för vilka normbrott är något mer lättsamt som kan lekas med vid valda tillfällen. Dessa är också välkomna här. I total kontrast till allt detta står normföljande heterocisvaniljpersoner. De är inte en målgrupp. Det är roligt med vänner och allierade och med en aktiv social kultur kring DS' minoriteter. Man kan vara välkommen här oavsett läggning och identitet, under förutsättning att man är en vän och allierad som respekterar den fristad som DS är för dess huvudsakliga målgrupper. Men, här kommer något viktigt: DS' utformning och främsta hänsyn kommer tydligare utgå från dess huvudsakliga målgrupper – marginaliserade minoriteter. Och, dessutom: Även om man tillhör en av DS' målgrupper så tar DS' utformning hänsyn till fler än de största grupperna som syns och hörs mest. Det innebär att DS försöker undvika att köra över vissa målgrupper genom att kollektivt pådyvla specifika perspektiv som hör till andra målgrupper: Vissa ideal kanske mestadels är en tradition i en viss undergrupp, exempelvis att ens sexuella identitet ska vara hemlig och att man ska ha på sig svarta kläder. Då försöker DS göra så att de som föredrar det är fria att göra så, men det framhålls inte som ett krav för alla. I motstridiga situationer som handlar om nischad symbolik är det DS' ideal att förhålla sig kollektivt neutralt men individuellt möjliggörande. Sedan kan det finnas ideal som härstammar i en specifik grupp som är konstruktiva för många grupper, exempelvis de genomtänkta förhållningssätt till samtycke som utvecklats kring BDSM-praktiker. Ett annat exempel är möjligheten till trygga rum, vilket är tydligt positivt för alla minoriteter. När ideal kan förstås som generella på det sättet så omfattas de och främjas av DS på kollektiv basis. Ett annat sådant ideal är en social sfär som är fri från personer som skammar eller missaktar målgrupper och minoritetsintressen eller beter sig respektlöst mot communityts målgrupper på annat sätt (varje dag avvisas flera sådana). Eftersom DS' målgrupper kan bryta mot normer på flera olika sätt så tillskriver inte DS sina medlemmar någon kollektiv sexuell identitet, eftersom enskilda identitetsbegrepp svårligen förmår representera alla variationer som finns under DS' paraply. DS försöker därtill använda ett formspråk som kan inrymma samtliga målgrupper. Allteftersom språkbruk uppdateras så ändras DS för att hänga med i utvecklingen, exempelvis så att normbrytande sexualitet och identitet inte från DS' håll uppmålas i äldre termer av illegitimitet eller skumrask. Alltså, eftersom DS har en brokig målgrupp är det nödvändigt med en varierande grad av kollektiv neutralitet kombinerat med individuellt möjliggörande. Exempel på hur DS' förhållningssätt omsätts i praktiken är:
Framöver kommer ovanstående att kommuniceras mycket tydligare, eftersom det verkar finnas ett uppdämt behov av det. Jag vill understryka: Sajtens innehåll och inriktning kommer inte ändras. Sajtens målgrupper kommer inte ändras. Inte heller sajtens mörka färgtema kommer ändras. Allt kommer rulla på som det alltid har gjort. Men sajtens formella syfte – ett engagemang för minoriteter – kommer bli tydligare. Tydliggörandet behöver ske på dubbel front: Inåt behöver det bli tydligare att det är vi minoriteter som DS är en plats för. Det behöver även bli tydligare utåt, så att DS av utomstående förbisurfare inte uppfattas som liktydigt med utmanande sex. Med denna utveckling av DS målgrupper, målsättning och tillvägagångssätt hoppas jag att det kommer vara klarare vad som är motiven till sajtens utformning framöver. David, webmaster David 10 jan 14:37
|