BDSM-marschen

Dresscode finns  
(Logga in för att se medlemsinfo)  vCalendar export
Du måste logga in för att kunna anmäla intresse.

Inspirerade av West Prides initiativ FOLK FÖR BDSM gör vi nu detsamma i Stockholm. Gå med RFSU Stockholms BDSM & Fetischgrupp i årets Prideparad! Vi kommer att ha plats 5 i paraden som en del av RFSU där vi går för att synliggöra BDSM sorm sexuell identitet. Vi rekommenderar att deltagare går i paraden i vardagsklädsel eller yrkeskläder för att visa att BDSM-utövare finns överallt i samhället och att alla inte har synliga uttryck för sin identitet. Vad som definieras som vardagsklädsel är upp till var och en att avgöra och vi exkluderar ingen utifrån klädsel.

Vad vi vill arbeta för är att BDSM ska erkännas som sexuell identitet så att det skapas ett lagligt skydd mot alla former diskriminering av oss BDSM-utövare.

Vi vill också jobba för att myndigheter ska tillämpa ett mer upplyst och nyanserat synsätt på BDSM och BDSM-relaterade ämnen för att till exempel kunna skilja på vad som är utlevnad och vad som är övergrepp.

Kom med oss så vi blir riktigt många!!!

RFSU Stockholm BDSM och fetisch-grupp

Exempel på texter till banderoller och plakat:

BDSM = SAMTYCKE!

VI KRÄVER LAGSKYDD MOT ALL DISKRIMINERING AV BDSM-UTÖVARE!

ERKÄNN BDSM SOM SEXUELL IDENTITET!

DET ÄR SKILLNAD PÅ BDSM OCH MISSHANDEL - VI UTÖVARE TILLÄMPAR SAMTYCKE, KOMMUNIKATION, RESPEKT OCH OMTANKE I RELATIONER!

Kommentarer

Du måste logga in för att kunna kommentera.

Vi står vid plats 10 ungefär, nära Preem-macken. Vi står precis bakom RFSUs lilla ekipage!
Kom kom kom! 😊🏳️‍🌈
Ehum värt är ni? :)
  5 aug 12:40

HIttade ^_^

Jag måste erkänna stt jag inte förstår hur punkten erkännande av BDSM som sexuell identitet hänger ihop med lagligt skydd mot diskriminering?
  5 aug 00:09

Därför att det är förbjudet i Sverige att diskriminera mot folks sexuella läggning. Så om BDSM blir erkänd som en sexuell läggning blir det automatiskt olagligt att diskriminera BDSM lagda människor.

  5 aug 00:58

Men det är inte en läggning (vilket det inte kan vara enligt hur vi definierar läggning). Och det är sexuell identitet som man skriver. Ingen identitet skyddas idag av lagstiftning (se, som exempel, skillnaden mellan etnicitet och etnisk identitet).

  5 aug 01:42

Jag förstår vad du menar med läggningsdefinitionen efter att ha kollat upp den.
Här har jag även en länk till lagboken: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument…
"Könsöverskridande identitet eller uttryck" skyddas idag av lagstiftningen

Hej! Det kommer komma uppdateringar och förtydliganden inom kort, jag har pratat med Canecoach. /Noah, verksamhetschef RFSU Sthlm
  4 aug 17:14

Observera att denna sektion alltså är en del av RFSU:s sektion, klädsel är valfri, och att ingen annan förening/grupp kan använda sektionen som sin informationskanal.

Vänta. Bdsmf gruppen som arrar en marsch där fetishister inte är välkomna eller icke anses behöva lagskydd mot diskriminering? Är alltså fetishism något som Bdsmf gruppen I Stockholm väljer att inte kämpa för?och varför då inkludera f i namnet?
  4 aug 14:48

Vi heter numer bdsm- och fetischgruppen istället för att förkorta bdsmf, detta för att det ska vara tydligare att vi kämpar för båda. Vi har valt en viss inriktning på det här eventet men det betyder inte att det är den enda fråga vi kämpar för eller att vi inte vill ha ett lagskydd för alla.

⇓ Visa alla ⇓
Min vardagsklädsel är gummi och/eller läderharness. Kan jag gå med RFSU då, eller ska jag hålla mig undan?
  4 aug 14:43

Var och en avgör vad den anser vara vardsgsklädsel, så självklart ska ingen hålla sig undan! Syftet med marschen är att också synliggöra de som inte har synliga uttryck för sin identitet, inte att utesluta någon.

  4 aug 15:34

Fast vänta, är det den officiella inställningen? Jag fick uppfattningen att fokus var på att se normal ut för att få acceptans? Om dresscode verkligen är så öppen så kanske det vore något för mig ändå.
Det skulle isf vara bra med ett riktigt rejält förtydligande på den fronten så fort som möjligt... Så att jag och andra som känner att det är problematiskt att man verkar välja att osynliggöra vissa för att man själv ska kunna få acceptans av övriga samhället kan omvärdera våra beslut att inte delta.

  4 aug 16:04

Tack för förklaringen! Det finns en gammal tråkig historia av krav på mainstreaming inom Priderörelsen, där vissa grupperingar menar att personer som har uttryck eller identiteter som sticker ut eller kan tänkas skapa reaktioner hos den normativa befolkningen ska tona ner sina uttryck och/eller stanna hemma vid manifestationer för att visa att den grupp som har privilegiet att kunna passera som normala "passar in" i samhället och förtjänar att slippa diskriminering. Grejen är bara att de som startat rörelsen och drivit igenom förändringar ofta är de som har uttryck som inte passar in i normen och att det finns många i rörelsen som inte kan passera som "normala" ens om de ville. Det är det här som hela queer rörelsen är en reaktion mot och det vore problematiskt om man från RFSU:s håll glömmer bort decenniers queerkamp för att återskapa gamla mönster på en så viktig arena som Pride.

  4 aug 16:05

Men man är ju inte osynlig om man går med i tåget.
Sedan så har ju Deka en egen avdelning i tåget också. De uppmanar till fetisch-klädsel i sin sektion.

  4 aug 16:15

Syftet är inte att tona ner utan att synliggöra att det också finns utövare utan synliga uttryck. Eftersom vi inte är den enda sektionen i paraden har vi valt ett särskilt fokus eftersom communityt finns representerat på flera håll och på flera sätt, men vi välkomnar såklart alla som vill att gå med oss, och det är vår officiella hållning.

  4 aug 16:30

Jag hoppas och önskar att fetishister kan respektera att just den här lilla delen av paraden är till för bdsm-utövare med ett politiskt budskap.
Jag tycker det är tråkigt med folk som vill starta argumentationer och negativitet kring olika happenings bara för att just dom inte känner att dom passar in i just detta fack.
Det finns andra delar av paraden där folk i fetishkläder är välkomna. Och känner man att man inte passar in någonstans så kunde man ha tänkt på det tidigare och anmält en egen del till paraden.
Jag personligen är superglad att denna del i paraden finns för mig som är hbt-person, medlem i rfsu och bdsm-utövare! Tack rfsu 😊

  4 aug 16:31

Tack för förtydligandet, klart mer köpbar aproch. Det är också väldigt mycket en helomvändning i vad som har sagts hittills. Jag följer debatten.

  4 aug 17:09

Självklart är fetischister också välkomna att delta i RFSU:s sektion. /Noah, RFSU Sthlm.

  4 aug 20:24

Så bra skrivet av Julie. Deka är ett fokus på en mycket begränsad del av fetisch-spektrat och inte ett alternativ för alla.

Jag är väldigt glad över att man har modifierat tidigare uteslutande policy. Tack!

Vi står tillsammans med RFSU på position nr 5 i paraden.(Nära täten) Startar kl. 13 på Kungsholmstorg. :)
Jag är sugen på att dyka upp men tror inte jag känner nån som ska dit. Vart är det man ska? (Världens sämsta lokalsinne som inte kan leva utan GPS😂)
Passa på att påverka Sveriges historia. Kanskr mer.
Jag stödjer detta.... från flaket på slm ekipaget...
Litet mer info till den som fortfarande är förvirrad. Från RFSU's nyhetsbrev. :) Happy Pride!
BDSM-marschen-pa-Stockholm-prideparad
Kommer gå med annan organisation.
Det står i inbjudan att medlemskap krävs. Vad är det för medlemskap? I RFSU eller någon annan organisation eller förening?
  23 jul 14:27

Fick PM från arrangören att det inte finns något krav på något medlemskap utan att det kryssats i av misstag. Av någon anledning kunde han inte svara här, men jag tackar för svar.

  23 jul 14:48

Bäst är du ❤️

Jättebra initiativ för att motverka allmänhetens skeva bild av BDSM-utövare. Motsvarande sektion i West Pride fick väldig positiv respons från publiken :)
Det är nog bra, men jag är inte personligen lagd åt BDSM. Går jag i paraden, gör jag det med det politiska parti jag tillhör.
Jättebra initiativ!
Kul att RFSUs bdsmgrupp jobbar på!
Sen tycker jag rent allmänt att folk ska sluta tjafsa så mycket om vem som gör vad och vem som härmar vem. Idéskaparna till en sån här marsch har fått kredit nu och då är allt bra. Asbra att många olika aktörer jobbar på olika plan. Och ännu bättre med att få till samarbete!
Det låter spännande.
Hoppas att semesterplaner går ihop. 👍👍
  24 jul 10:28

Roschach - tänkte du deltaga ???

Ett bra initiativ. Själv gick jag med på barrikaderna och demonstrerade, när homosexualitet, fortfarande klassades som en sjukdom. Jag och mina vänner skålade det nyåret det nu var, vilket har jag glömt. Vi skålade för att sjukdomsstämpeln på BDSM människor togs bort. Och BDSM är nu EJ heller olagligt. Vi har kommit ganska långt på några få år. Men det är klart att mer upplysning måste till för att vi ska accepteras mer av gemene man och att synliggöra skillnaderna mellan misshandel och kontrollerat stryk inom en bdsmlek/relation är ett led i detta. Men tror att det kommer att bli en väldigt lång väg att vandra. Hur lagstiftar man? Man kan ju EJ ens skilja på ringa misshandel och grov misshandel i lagtexten. Diskuterade detta med en jurist, som också skrivit lagar. Och tror att vi kommer att få nöja oss med misshandel i lagtexten. Det är klart att vi kunde önska samtyckt sadism, men tror aldrig att någon spdan term kommer in i lagboken, iaf EJ under de närmsta 30 åren. Men tror iaf att jag ska vara med på barrikaderna denna gången, i arbetskläder.
MariaRo: en gång råkade jag för misshandel. Var så uppskakad att ville vända mig till polis. Men misshandel vid BDSM-lekar faller inte i samma kategori som "vanlig" misshandel. Så det finns inte lag, som jag förstår. Det finns massa andra saker som berör mig och det handlar om trångsint reaktion av vaniljare. Jag skulle garns gå med BDSM-gruppen, förresten, men jag är funktionär på Priden så jag vet inte om det går.
  6 jul 14:20

Man måste ta tillbaks att man sysslar med bdsm, för att ha en chans i rätten. Och säga att man slutat med bdsm. Det rådet fick jag av ett ex, som är jurist och f d domare.

  6 jul 14:21

Ok Hemmafru ska kolla med exet om det finns någon lag som reglerar detta.

  6 jul 16:32

Tack, Vackra Damen. Jag är förstås nyfiken. Själva händelsen är överspelad dock, det var ganska längre sen. Med vad min vän har råkat för - blodet kokar när jag tänker på honom!

  6 jul 16:51

Ja ska försöka få besked via sms av honom.

  6 jul 17:05

Misshandel är misshandel.
Att det är en BDSM kontext är en intressant sidoinformation, inte en ursäkt eller frikort.

Senast så tyckte hovrätten att BDSM inte hade med saken att göra och dömde för misshandel.

  6 jul 17:12

Tack för den infon Ares.

  7 jul 08:46

Ha! Intressant. Tack. Undrar hur gick det att bevisa att det var inte en lek.

BDSM som sexuell identitet/läggning? Varför skulle en sådan definition vara önskvärd?? BDSM har inte alls bara med sex att göra, snarare tvärtom enligt mig.
  6 jul 14:03

MariaRo: För mig kan bra bdsm av vissa typer ge mig orgasm utan att någon vidrör någon av mina erogena zoner. Och jag tror att det finns många fler som är som jag. Dvs att vissa typer av bdsm= sex. Jag har hållit på med det i så många år att jag känner flera som håller med mig om att bra bdsm= sex.

  6 jul 14:06

Inte läggning då det endast har med VEM du blir kär i/har sex med.
Sexuell identitet däremot har med HUR du har relationer och sex.
Det behövs definitioner för att lagar och politik ska fungera. I det här fallet är det viktigt för att BDSM-människor ska få samma rättsliga skydd som exempelvis homosexuella när det kommer till diskriminering på olika ställen i samhället som jobb, skola och hem. Att brottslingar inte ska kunna hävda "det var BDSM" när de begår brott och att vi så småningom, precis som homosexuella ska kunna fira vår identitet öppet och med stolthet i stället för att bära masker eller inte ens våga vara öppna med vår identitet inför vänner.

  6 jul 14:18

Men just för att bdsm DESSUTOM inbegriper sexuell identitet kan ett rättfärdigande tänkas vara viktigt. Så fort det gäller sexuella uttryck och preferenser är det lättare att flytta ut debatten i små grupperingar med ingen makt alls och låta dem tycka till höger och tycka till vänster utan att något händer, i stället för att legitimera detta som en statement hos myndigheter, så som Soc och hälso- och sjukvården.

  6 jul 14:38

ulrica: ja ett ex förföljde mig, efter vi gjort slut. Och jag gjorde polisanmälan på polisanmälan, som lades ner i brist på bevis. Vid polisanmälan, då jag fick prata med en polis fick jag säga att jag slutat med bdsm, på inrådan av juristen. För annars skulle polisen ej ta min anmälan på allvar, enligt juristen. För djävligt att det ska vara så. Nu fick jag iaf ett larm av polisen och vissa råd.

  6 jul 14:39

Och ja ulrica om det exet kan man säga. Han var en brottsling, som utnyttjade bdsm som täckmantel för sina förehavanden.

  6 jul 15:08

Sexuella identiteter besitter inte samma skydd vad gäller tex diskriminering som en läggning gör.

Sedan om ngn behöver bdsm ens för att bli kåt och kunna ha sex är den personen då asexuell krasst sett? Vänta nu det är en identitet det med så är en sådan människa varit helt utan sexuell läggning enligt definitionerna som gäller för läggning idag.

Där är bara ngr få argument kring saken att få det till läggning istället för identitet då definitionerna behöver revideras utefter hur samhället förändras.

  6 jul 15:40

BDSM kan och bör inte klassas som läggning pga av att definitionen för sexuell läggning både i Sverige och internationellt är "en persons sexuella orientering i fråga om partnerns kön". Däremot kan vi arbeta för att stärka diskrimineringsskyddet för alla sexuella identiteter, inte bara BDSM utan även exempelvis polysexuella och polyamorösa.

  6 jul 21:17

Sexuell läggning.
Könsdriftens inriktning på personer av samma kön (homosexualitet) respektive av det motsatta könet (heterosexualitet). Även transsexualism kan räknas som en form av sexuell orientering.
där står inget specificerat om partners kön

  7 jul 11:58

Vackra_Damen: Jag ser verkligen inte hur ditt sätt att få orgasmer hör till den här diskussionen.

För mig är den absolut bästa BDSM-utlevnad helt separerad från sex. Jag har funnits tillräckligt länge i den här världen för att veta att det finns många som känner och tänker som jag. Därför är det för mig helt obegripligt att BDSM skulle kunna klassas som sexuell identitet eller läggning.

  7 jul 13:54

MariaRo: Ok. Jag har sysslat med bdsm i fyrtio år nu. För mig har bdsmutlevnad alltid, varit förknippad med sex. Och visst vet jag att det finns många som tänker som du gör, i det fallet. Jag är 24/7are när det gäller bdsm, som många andra, inom bdsm. Därför är det mig fullt begripligt, varför BDSM bör klassas som sexuell identitet eller läggning.

Tyvärr. Jobbar 😯
Nej tack, gillar inte att gå i en grupp som desperat vill se så normal ut som möjligt.
  6 jul 13:22

du kan ju ha mask

  6 jul 13:47

Instämmer med Nattkorpen.

  6 jul 14:10

Tror du missförstår lite. Det har att göra med att visa att BDSM har med vardagen att göra, att det inte endast är sex, porr och fetishfester som kanske allmänheten tror. Att vi som utövar är helt vanliga människor som finns i alla yrkesgrupper. Att BDSM för oss handlar om vår identitet och inte bara hör hemma i sovrummet.

  6 jul 14:14

Bra skrivet Ulrica

  6 jul 14:18

Om 10-20 år när BDSM förhoppningsvis är lika accepterat som homosexualitet (som inte ens det är problemfritt idag i Sverige) DÅ kan vi fira med att gå i tåget precis så som vi helst vill. Men fram tills dess behöver vi jobba hårt för att upplysa myndigheter, rättsväsendet och allmänheten.

  6 jul 14:32

Nattkorpen:
Det finns människor i vår community som idag blir nekade adekvat vård, blir oerhört kränkta och misskrediterade av polis och åklagarmyndigheter och förvägrade samma rättigheter som brottsoffer som andra, blir uthängda som perverterade i samhället av människor på förtroendeposter, blir ifråntagna rätten till sina barn då deras föräldraförmåga sammanblandas med deras sexualitet, folk blir sparkade från sina jobb - det här handlar om rätten att få leva ett värdigt liv. Inget annat.

  6 jul 14:34

Ulrica: Jag har inte missförstått. Jag håller helt enkelt inte med om inriktningen och vill inte vara en del av den. De homosexuella slängde de som stack ut under bussen i 30 år. Jag vill inte göra detsamma.

  6 jul 14:35

elite: Hade din kommentar något med mig att göra?

Varför tjafsa? Ju fler som gör något desto bättre är det väl?
  6 jul 12:55

Det är inte fråga om tjafs ( som du uttrycker det), men när man lagt ner ett gerdigert arbete under många månader och sedan det kompileras rakt av är det minsta man kan kräva är erkännande för sitt arbete. Vilken nu har gjorts!

  6 jul 12:56

Kopieras inte komplierad

Jag ska kanske jobba då. Eller vila efter jobb. Men bra initiativ att fortsätta på! (len+lonefox = ♥)
Bra initiativ! Dock kommer jag vara där med kidzen i mina regnbågsfärger.
Kul att även ni på östkusten tänker delta i paraden och främja våra rättigheter. Fast hade varit trevligt om ni hänvisade till " folk för bdsm" . Vi gjorde ju precis samma sak på västkusten nu i juni!
  6 jul 11:50

Nog för att vi uppmuntrar andra och accepterar att namnet används men kopierar man konceptet HELT och hållet tycker jag att cred till oss som drog igång just Folk för bdsm i eventet.

  6 jul 12:36

EUrklantigt av oss i RFSU-grupp

Mycket bra initiativ, vi har bjudit in alla våra vänner. Hoppas att media uppmärksammar frågan på ett bra sätt!
  6 jul 10:55

Har också bjudit in några av de Nätverk jag är medlem i.

Oh intressant och jätte bra bra initiativ!
Jag är osäker på klädkoden dock jag har inget behov av att "klä mig normalt" för att bli acepterad hur strikt vill ni att den hålls?
  6 jul 08:31

Bra fråga, Koriander. Diskriminering, rättsfall, kinkshaming och uthängningar handlar om BDSM - ej fetischism. Gayrörelsens parader på 1970 och 80-talet fokuserade på rättighetskamp och sexualpolitik - när man vunnit segrar blev det party och Pride. Vi har mycket av fighten kvar - och just det här eventet bygger på en så "normal" klädkod att vi slipper bli stämplade som freaks omgående av vaniljmänniskorna. Finns det ett behov att klä sig i material som läder, lack och latex har Dekadance en sektion i paraden för de med fetischism som sexuell identitet.

  6 jul 12:38

Commando S, såg att du är ledare för dem DeeperAndDeeper.

  23 jul 17:31

Förhoppningsvis nästa år ❤️

  4 aug 13:33

Canecoach: Sedan när blir en inte utsatt för diskriminering och kinkshaming som fetischist i Sverige? Är det här RFSU:s officiella hållning och kan jag och min partner i så fall komma och hålla utbildning kring ämnet?

  4 aug 15:14

Det är inte RFSU:s officiella hållning. Har just blivit uppmärksammad på denna tråd, återkommer. /Noah, verksamhetschef RFSU Stockholm

Recensioner

Många fina kläder och stor publik.

Vi var få men vi hördes.


Medianbetyg 4.5

Recensering av denna händelse är inte möjlig, då den ägde rum för alltför länge sedan.

31 deltar:
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
257 intresserade:
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)
(Logga in för att se medlemsinfo)