Logga inBli medlem
Prideparaden är till för alla - Att diskutera BDSM-utövares vara eller icke-vara gör mig förbannad!
Årets blomstertid nalkas och med den kommer årets Pridesäsong för oss alla som lever utanför normerna i våra relationer och i vår sexualitet, även vi får en möjlighet att blomstra under en stund på året när asfaltsängar runtom i svenska städer blir en näringsrik blomsterjord för sexualiteter och uttryck som annars inte syns så ofta i offentlighetens ljus.

Med blomstertid och Prideparader så kommer även den ständigt lika trista debatten om vem som borde få gå i Prideparaden. I New York har gay-poliser relativt nyligen uteslutits och tidigare har drag queens uteslutits från Glasgows fria Pride och på Darkside dyker det med jämna mellanrum upp märkliga och uteslutande idéer om att BDSM-utövare inte skall få delta eller borde enbart få delta med diverse begränsningar gällande kläder och hur man uppför sig.

Årets första dagbok, här på Darkside, som föreslår olika former av uteslutning har nu dykt upp i flödet och i sedvanlig ordning är det BDSM-utövare som skall behärska sig.

Det är kanske lätt att tro att uteslutning ur Prideparadens finrum är någonting nytt, men i själva verket är det ett återkommande fenomen och på sätt och vis ett sätt för olika subkulturer som möts i Prideparaden att rekonstruera sig själva.

Redan 1994 skrev E J Graff i sin artikel "Pride & Predjudice: New York Gay Pride Demonstration" om "PR-patrullen" som, triggade av lesbiska kvinnor med bar överkropp, ägnade sig åt att diktera vilka kläder som var lämpliga för paradens deltagare. Samma PR-patrull proklamerade även vilka deltagare som var olämpliga att delta i paraden.

1973 tvingades Sylvia Rivera, en av grundarna till Pride, drag queeen och deltagare i Stonewall-upploppen, ner från sitt podium av en feminist under Pride som hävdade att drag var misogynt.

I Sverige har vi sett återkommande diskussioner, både på Darkside och utanför, som har haft en begränsande ambition. På Darkside har ett återkommande argument varit det orättvisa i att alla som blottar sin BDSM-vurm med sina kläder riskerar att outa människor som inte vill bli outade. Att skylta med "sexualitet och naken hud", i likhet med lesbiska kvinnor med bar överkropp, är ju också direkt olämpligt och samtycket är också ett tappert försök att begränsa uttrycken i Prideparaden - Tänk på alla människor som tittar på och som inte har samtyckt till att se människor i koppel och med piskor.

Utanför Darksides högtravande moralistiska argument har det förekommit lite andra tongångar, allt från konservativa kristna som hävdar att Prideparaden är ett spektakel i mänsklig dekadens till enskilda homosexuella debattörer, som jag själv debatterat med i TV, och som har hävdat att Pride är bara till för homosexuella och att kön bara består av män och kvinnor.

Vad argumenten, inom Darkside och utanför, har gemensamt är en nyfunnen omtanke för alla barn som kan tänkas se alla dessa perverterade människor som visar kukar, blottar bröst, piskar varandra och allt annat omoraliskt som kan tänkas utspelas på våra asfaltsängar i dessa blomstertider när Prideparaden sakteligen passerar förbi förskolor, häpna föräldrar med skrikande barn som traumatiseras av 10.000 läderbögar från Tyskland - Vi skall minsann inte ha ett Sodom och Gomorra på våra gator.

Tänk på barnen!

Morgana har skrivit en alldeles utomordentlig bra dagbok som en reaktion på fenomenet att vissa bör uteslutas från Prideparaden:

https://www.darkside.se/dagbok.php?a=v&id=1212263

Jag orkar, precis som Morgana, inte vara kränkt längre.

Däremot är jag heligt förbannat när någon, helt utan bakåtblick eller omtanke i en dagbok skriver följande:

"Utlevnad kan man ha kinky kvarteret, paraden handlar inte om att få leva ut sin exibisonistiska sida."


Jag blir förbannad för att jag är en av dom många som finns runt omkring mig i communityn som stått på en del barrikader, öppet berättat om min läggning i TV och Radio, skrivit öppet om BDSM i tidningar och deltagit i en myriad av debatter på nätet och skälen har varit allt annat en exihibitionism. Att allt som jag och många med mig gör för att öka medvetenheten om BDSM och maktförskjutningsrelationer skall reduceras till ren exihibitionism är förbannat respektlös och omintetgör allt det har kostat att göra det som vi gör.

Det har kostat på privat, i form av hot, mobbing och en massa andra otrevligheter som riktats mot mina partners och barn, för att jag syns och hörs som BDSM-utövare. Om jag hade gjort allt detta för att jag är exhibitionist eller som en del brukar kalla Dominanta när de inte kan komma på något annat; narcissist, så hade jag valt andra vägar.

Min främsta drivkraft är mina barn, punkt.

Jag vill att mina barn skall växa upp med en bild av att världen är till för alla och att man kommer längre med acceptans och utbildning än med uteslutning, hot och våld. Jag vill också lämna över en värld till mina barn där det är tydligt att man har rätt att gå sin egen väg och att ingen skall begränsa någon för att den är "annorlunda" eller "konstig".

Jag tänker också på barnen, men utifrån ett helt annat perspektiv än dom som driver begränsningsdebatten som härjar kring Pride.

En annan, stor anledning, till att jag väljer att synas och höras öppet är på grund de människor som jag mött under årens lopp som levt i tystnad och skam med sin läggning - Jag har själv varit en av dom.

Jag har varit den udda fågeln på många sätt, den som inte riktigt hört hemma någonstans och samtidigt försökt passa in i normalitetsnormen för att inte känna mig bortstött.

Jag tror att många kan känna igen sig i min beskrivning, det är många på Darkside som delar samma känsla - Tills dess att vi hittar vår tribe, vår grupp, och för en del av oss är det andra BDSM-utövare, sadistvänner, en slav eller en undergiven.

När någon reducerar vad jag gör, och andra med mig, till exihibitionism istället för att se kunskapsförmedling och att vi kämpar för vår frihet så är det i mångt och mycket ett hån mot det arbete som vi lägger ner.

Det är även ett hån mot det som Pride vilar på. Brenda Howard, också grundare av Pride, var själv BDSM-utövare och en del av BDSM-communityn. Prideparaden är, klart och tydligt en frihetsmarsch, inte en marsch för alla som vill att alla skall passa in i samma mall. Den är till för perversa, freaks, BDSM-utövare, homosexuella med funktionsvariationer, drag queens, sadister med sina barn, gimps och all alike. Det är våra asfaltsängar för en dag, det är vår lilla stund där vi äger det offentliga rummet för några ögonblick under vilka vi kan fritt visa oss och skrika att vi finns.

Vi finns!

Du är kanske normal och du tycker kanske att jag är onormal, men här är jag - Jag finns! Jag får gömma stora delar av vem jag är på jobbet, i skolan eller i hemmet. Men här är jag, ocensurerad och som den jag vill vara. Jag är en blomma på en asfaltsäng, för en dag, och jag blomstrar så att du kan se mig. För att du inte ska glömma bort att jag finns under resten av året. Jag blomstrar för att visa dig att du också kan leva så här, om du vill och vill du inte leva som mig så är det helt ok - Jag accepterar dig som du är så länge du accepterar mig som jag är.

Detta är grundstommen i en frihetsparad som Prideparaden, men en del tycks glömma bort att den frihet man ger andra, den ånjuter man själv. Istället så dyker de förfärade rösterna upp och en del av BDSM-communityt lyssnar och försöker att böja sig baklänges för att tillmötesgå.

Jag är inte en av dom - Frihet består inte av en skala i det här fallet, det är antingen eller, då villkorat deltagande inte kännetecknas av frihet.

Dagboken som vill begränsa Prideparaden fortsätter med följande argument:

"Lika osmakligt som att skicka en dic pic till någon random person för att man vill dela med sig eller en lista över krav till en random ug eller dominant är att gå i paraden för att man vill visa upp sin latex suite eller så mycket hud som möjligt."


Här kommer samtycket in som en intressant vinkling. Om man tittar på en Prideparad så är det en frivillig betraktelse, dvs om man inte gillar det man ser så kan man gå därifrån. På samma sätt funkar det när vi går på en BDSM-fest. När vi går in genom dörrarna så lämnar vi i viss mening ett blanket consent och om vi inte samtycker till att se någon bli piskad så går vi därifrån. De flesta i samhället utanför BDSM-communityn vet hur det här funkar, gillar jag inte maten eller stämningen på restaurangen så går man därifrån och gillar man inte filmen man löst en biljett för så reser man sig upp och går.

Samma sak gäller om man tycker att man ser "för mycket hud eller latex" i en Prideparaden - Man går därifrån.

Det är alltid lättare att utesluta sig själv än att begära att en stor grupp deltagare i Prideparaden skall sluta att vara med i Pride.

I dagboken står även följande att läsa:

"För få en kick, det finns massor med forum för människor i vår subkultur. Pride paraden tycker jag personligen inte ska vara ett sådant outlet."


Nej, frihet är ett jobbigt koncept. Att ge frihet till andra människor kan ju innebära att man får se eller stöter på sådant som man inte gillar eller inte förstår. Nu är vi en stor grupp människor som deltar i Pride och en hel del av oss har fått kämpa för vår frihet och plats i samhället.

Vi kommer att fortsätta att göra det och bemöta den här typen av argument som försöker förvanska Prideparadens syfte. Det enda som blir tydligt med ett sådant argument är att andra tar sig rätten att bestämma var BDSM-utövare och andra skall få synas. Helst skall vi hålla oss till våra egna platser, puttas in i garderoben igen för att vi kan ju skada oskyldiga barn - Med vår hud, våra kläder och våra uppfattningar om vad vi sysslar med.

Jag själv kommer aldrig någonsin acceptera att jag tvingas in i någon annans garderob.

De utövare som jag stöter på i olika Prideparader har oftast kul tillsammans. Det är kul att barn får klappa Ponnies och andra pets inom subkulturen. Många utövare tycker att det är roligt att möta allmänheten och få svara på frågor. Samtidigt så visar vi att vi faktiskt är som människor i allmänhet. Själv har jag haft många intressanta samtal med politiska partier, pensionärer och Svenska kyrkan. Det har inte varit några kukar framme, knull i tåget eller så otroligt mycket hud som det påstås. Som mest har det varit varmt och svettigt i läder eller latex och som mest en och annan person i koppel - Något som jag själv bidragit med och som alltid har lockat till nyfikenhet och glada leenden.

Den bild som målas upp i dagboken stämmer således inte riktigt överens med verkligheten. Det är inte utlevnadskickar eller exhibitionism som driver alla och även om det finns någon som deltar på de premisserna så är det inget som skadar på något sätt. Vad dagboken målar upp liknar i mångt och mycket en hätsk debatt på Facebook som jag deltog i för 5 - 6 år sedan där någon SD-relaterad svans hade lagt upp en bild från en Prideparad i något östland och Facebook upprördes över att denna dekadens fick förekomma på svenska gator. Argumenten var likadana - Läderkläder var farliga för småbarn, bögar var äckliga och tänk på alla som TVINGADES till att se detta.

Samma argumentation förs nu på Darkside - Med ytterligare en twist: Döden.

I kommentarerna står följande att läsa:

"Så att leva ut i paraden tycker inte jag heller är okej. Att göra bdsm-akter så som piska och visa upp kukburar som är på och gå nakna... Det är respektlöst och ignorant. Människor dör för att de, pga sexuell läggning, ses som vandrande perversioner."


Att bögar eller transpersoner skulle dö för att jag går runt i en Prideparad och crackar med en single tail är ett klassiskt sluttande plan-argument - Om vi tillåter det här så kommer människor att dö!

Ett påstående som det finns väldigt lite belägg för och den kausalitet som målas upp är allt annat än grundad i någon form av fakta.

Någon annat skriver i kommentarerna:

"Har sett nån parad irl å även bilder från pride parader så klart och alltid tyckt att dom är överdrivet sexualiserade. Känns onödigt då jag alltid fattat det som att det handlar om att ta ställning för kärlek å hur nära sex å kärlek än ligger varandra så det verkligen inte samma sak, det är heller inte ett särskilt inklarerande, välkomnande eller passande beteende för situationen"


Vad överdrivet sexualiserade Prideparader innebär är oklart samtidigt som moralismen är solklar - Prideparaden är inte inkluderande eller välkomnande.

Förutom att personen har missförstått hela bakgrunden till Prideparaden så är det på sin plats att påtala att Prideparaden är inkluderande, för minoritetsgrupper och alla som stödjer frihetsperspektivet. De enda som verkar sexualisera Prideparaden är dom som är emot BDSM-utövares uttryck och deltagande.

Ett märkligt sammanträffande kan man tycka.

Någon skriver följande i kommentarerna:

"Jag anser att man gör bdsm-personer en otjänst genom att bete sig och klä sig på vissa sätt i paraden, eftersom man knappast tar bort fördomar mot kinksters genom att bekräfta dem genom nakenhet och utlevnad. Ser inte hur det motbevisar några fördomar. "


Mycket intressant kommentar, att visa att man är annorlunda och kräva sin plats i samhället baserat på att man är annorlunda är numera att göra sig själva en otjänst.

Här känner jag igen argumentet från funkisdebatter där det alltid dyker upp någon som hävdar att det är en otjänst för människor med funktionsvariationer om dom syns i tidningar eller i offentliga sammanhang, det är synd om dom och det blir en freakshow.

Återigen är vi tillbaka i det märkliga att en grupp människor tar sig rätten att begränsa andra människor baserat på okunskap och rädsla.

Fördomar har aldrig någonsin förminskats genom att man håller människor borta från det publika rummet och tvingar in dom i slutna forum där dom hör hemma för att inte väcka anstött hos allmänheten.

Argumenten i kommentarerna staplas med en vädjan att vi BDSM-utövare kanske måste hejda oss så att vi blir "godkända" för sexualundervisningen i skolan.

"Hur ska vi kunna göra BDSM så okej att det går att ta upp på sexualundervisningen i skolan (vilket iaf jag innerligt vill!) om bdsm blir synonymt med gränslöshet och offentlig utlevnad snarare än samtycke och lek med makt och njutning?"


Så BDSM-utövare skall normalisera sig själva, sudda ut sin sexualitet och anpassa den till ett godtyckligt vaniljsamhälle, som någon annan dikterar villkoren för? Den processen har förekommit på flera ställen inom gaykulturen och har inte fört med sig någonting gott.

Här blir det tydligt varför Prideparaden fortfarande är viktig och att alla skall få delta på sina villkor - Alla perversa, BDSM-utövare, flersamma, reptokar, lädertomtar, slavar, undergivna, blöjfantaster, freaks, utstötta, människor med funktionsvariationer, människor mitt i transformationsprocesser och alla andra som vill diktera sina egna villkor för att få existera i vårt samtida samhälle.

Vi finns och vi kommer inte att försvinna!

Ni som inte gillar att BDSM-utövare deltar i Prideparaden, kan ni inte sluta att gömma er bakom omtanke, samtycke och barn - Kan vi inte bara komma överens om att ni ger utslag för en trångsynthet som inte hör hemma i Pridesammanhang?

1969 var det poliser som körde ut människor från sina grupperingar, vattenhål och tribes i samband med Stonewall.

Själv trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva att jag löper en risk att bli bortkörd från en Prideparad, 2022, av trångsynta människor på en sajt som bygger på sexuell frihet och rätten att uttrycka sig.

Nu är den dagen här och jag är förbannad!



Källförteckning

https://thehill.com/opinion/civil-rights/558168-shame-on-ny-pride-exclusion-is-not-what-we-march-for

https://www.thegayuk.com/pride-event-bans-drag-queens-in-case-they-offend/

https://genderben.com/2015/02/28/queer-biography-brenda-howard-creator-of-the-pride-march/

Encyclopedia of Gay Histories and Cultures - George Haggerty

Tillagd 31 mar 2022   Debattartiklar om sexualitet och identitet   #Relationer/kärlek #Vår kultur #Utlevnad #BDSM #Min vardag #Min omgivning #Egenupplevt #Samhälle

Du kan inte se eller skriva kommentarer eftersom du inte är inloggad.
26 apr: Lesbian Visibility Day
Kärlek och gemenskap i sexualitets- och identitetsmångfald
Bli medlem – enkelt och gratis  Om DS  Regler  Feedback / Kontakt  Annonsera   Grafik: Standard / Diskret   Copyright © 2003-2024